Design for fellesskap

Design
Design Matters
Trends
Lotte Camilla Holst-Hansen
Designer
07. november 2024
Hvordan kan design styrke fellesskap og kultur? Et stort fokus på Design Matters '24 var kultur, og hvordan vi som designere kan inkludere på ulike nivå.

Hvordan definere kultur?

Illustratøren og designeren Joy Richu har blitt engasjert av noen av verdens største merker for å lage lokale kampanjer. Kampanjene forsøker å fange den fargerike essensen av hennes kultur med kunnskap og respekt, gjennom feiring og gjenkjennende fremvisning av nettopp den kulturen. Jeg tror ikke en designer må representere kulturen de designer for. Men poenget er tydelig at du må ha evnen til å sette deg inn i den og vite hva du skal lete etter for å representere den. Og helt klart jo mer interessert, hands on og nysgjerrig du er som designer jo bedre blir også utfallet. Vi må forstå de små nyansene, plukke ut det viktige særegne, samtidig som vi forstår det større bildet. Hvordan ser felleskapet på seg selv, og i forhold til andre? Hvilke delte aspirasjoner og ambisjoner har dem? Dette snakket også Niche Chathong fra Musixmatch om. Et par gode tips fra henne i produktutvikling er å designe ritualer for å skape felleskap, og visualiser den enkeltes bidrag for å skape engasjement.
Coca Cola kampanje
Joy Richu
Richu utfordret oss til å utforske vår egen kultur, hvilke farger og symboler representerer oss? Hvilke skjulte design omgås vi i hverdagen? Hun hadde lagt merke til de vakre kumlokkene i København og fargene og formene på husene. Hvordan ville du beskrevet din egen kultur for å skille den fra andre? Hva gjør den spesiell? Og hva med kulturen rundt en interesse du deler med andre? Hvordan ville den sett ut i farger, former og bevegelse? (Distinkte briller er hvertfall helt klart noe du finner i en designkultur på konferanse i Køben.)
Carousel image 1
Carousel image 2
Carousel image 3
Carousel image 4
Carousel image 5
Carousel image 6
Carousel image 7
Carousel image 8
Carousel image 9
Carousel image 10
Carousel image 11
Carousel image 12
Definerer vi en kultur rundt en mer spisset målgruppe tenker jeg at vi forhåpentligvis vil se mer variasjon og flere distinkte uttrykk, i både kommunikasjon og produkter. Vi jobber trolig ofte med for vide målgrupper som gjør at vi vanner ut det kulturelle, designet og til slutt opplevelsen av produktet og merkevaren. Hadde vi turt å spisse oss inn på en snevrere målgruppe og dens kultur, kunne kanskje effekten vært at gruppa knyttes sterkere sammen?! Og dermed vil folk oppleve mer tilhørighet, som jo er etterlengtet i dagens samfunn, og trolig også skape et mye sterkere bånd til avsender.

Er maksimalisme på god vei inn i vår kultur?

Perfekt timet med nedadgående blodsukker kommer maksimalisten Mariana Pedroza inn som en bombe på scenen. Vi digger det. Hun er lei av skandinavisk minimalisme og kultur. Som meksikaner forteller hun om en kultur beskrevet som alt annet enn minimalisme. Det er støy, farger, fomer, video, animasjon og gjerne alt sammen på en gang.
Less is boring.
Mariana Pedroza
Mariana Pedroza
Mariana Pedroza: less is bore
Så er vår skandinaviske kultur i ferd med å endre seg? Vi ser det allerede innen mote, musikk og interiør. Noen kaller det bad taste, jeg tenker det er forfriskende når det kommer i nye former og ikke som blåkopi. Vi ser faktisk en solid økning av organiske former, fargebruk, animasjon og ikke minst nostalgi og Y2K i digital design, som jo er tydelige tegn på at vi absolutt er på vei inn i en ny maksimalistisk æra. Utfordringen folkens, er å gjøre maksimalisme bra. Det er kanskje enda vanskeligere enn å gjøre minimalisme bra.

Inkluderende font: Spotify Mix

Musikk er en globalt delt interesse med mye felles kultur. Da Spotify nylig skulle designe en ny font var det viktig for dem å utvikle en font som er ekspressiv og kulturelt relevant over hele verden. De ville designe en inkluderende og tilgjengelig font som fungere på mange ulike plattformer verden over og ikke minst godt på alle språk. Litt av en utfordring! Spotify har heldigvis et dedikert team som jobber kun med designsystemet deres, Encore. Bianca Burning leder arbeidet med typografi. Den nye fonten Spotify Mix, har de designet i samarbeid med Berlin-baserte type foundry Dinamo. En variabel font som bygger på tre fundamentale prinsippene; ekspressivt uttrykk, universelt tilgjengelig og kulturelt relevant. Det har resultert i en spennende font med en miks av tre klassiske fonttrekk: humanistisk, grotesk og geometrisk. Nettopp ved å kombinere disse etablerer de et mangfoldig uttrykk og en veldig lesbar font. Bokstaver man gjerne blander sammen har fått hver sin stil og er dermed enklere å skille fra hverandre. For eksempel er bokstaven o geometrisk, mens tallet 0 er grotesk, mens c er humanistisk og åpen, og e er grotesk og lukket.
Spotify med mange platformer på hundrevis av ulike språk
Variable fonter er genialt fordi det minimere antall fontfiler som må lastes på nettsider fordi både fontvekt og stiler er inkludert i en og samme fil. Men det som dessverre mangler i variable fonter i dag er variabel linjehøyde. Dette ble en utfordring for Spotify på flere språk som arabisk der tegnene er mye høyere enn i våre mer kjente indoeuropeiske språk. Lesbarheten ble uakseptabelt mye dårligere når tekstlinjene ble for tette og enkelte høye tegn kuttet. Med dagens teknologi var den eneste måten å løse dette på å lage et eget fontsystem og egne fontfiler for afroasiatiske og sino-tibetanske språk. En aller siste løsning er å ha en fall back font, systemfont, men klart da vil du miste både det ekspressive uttrykket og kulturell relevans. Uansett grundig inspirerende arbeid.
Språkene satt i familier som Spotify må forholde seg til

Want to know more?

Get in touch with
Lotte Camilla