Enklere mikro­tekster med ChatGPT

Tips
Design
Tekst
AI
Stig Melón-Bratvold
Product Designer
03. januar 2025
Slik lager du en AI-assistent som skriver mikrotekster og genererer realistisk innhold til designet ditt!
Først publisert på UX-Norge 5. desember 2024
a group of people are sitting at desks in front of computer monitors in an office .
Et samarbeid mellom menneske og AI
Siden lanseringen av ChatGPT i 2022 har jeg eksperimentert med ulik generativ AI for å finne måter det kan skape reell verdi i produktutvikling på. Med lanseringen av Custom GPT-er høsten 2023 og ChatGPT Team i januar 2024, ble det mulig å tilpasse egne AI-assistenter for spesifikke behov og samarbeide i et felles arbeidsområde.

Dibber er en global barnehagekjede med over 600 barnehager i ni land. I arbeidet med å utvikle Dibbers digitale plattform hvor språk og tone er avgjørende, var en tilpasset Custom GPT et svært nyttig verktøy for produktteamet.
Noen eksempler fra Dibber produktet

Utfordringer med tekst i digitale produkter

Når vi jobber med store digitale produkter er det tidkrevende og vanskelig å skrive gode tekster som gjør at brukeren finner frem og får gjort det de skal. Tekstene er også en del av merkevareopplevelsen, og det er avgjørende å skrive med en konsekvent tone som passer merkevaren og skaper en god brukeropplevelse.

En designers hemsko

Når du designer trenger du ofte tekst som kan simulere brukergenerert innhold for å teste hvordan designet fungerer i praksis. Realistisk dummy-innhold gir innsikt i hvordan produktet vil se ut og oppføre seg når det tas i bruk, og du får stress-testet designet.

Å fylle designet med ekte data fra barnehagene er naturlig nok ikke mulig på grunn av GDPR og andre personvernregler. Derfor må vi bruke dummy-innhold som speiler virkeligheten. Her utmerker ChatGPT seg som et uvurderlig verktøy: det gjør generering av variert, realistisk innhold både raskt og enkelt. På denne måten kan vi teste designet under ulike scenarier og gi interessenter et realistisk bilde av sluttproduktet lenge før det kommer ut i produksjon.
Skjermbilder med dummy-innhold generert av vår egentrente GPT
Realistisk dummy-innhold gir innsikt i hvordan produktet vil se ut og oppføre seg når det tas i bruk

Hvordan lære opp din egen GPT?

1. Opprett en ny GPT

For å lage en custom GPT trenger du en GPT-4-lisens. Logg inn på chatgpt.com, gå til «Mine GPT-er» og velg «Opprett en GPT». Det kan være nyttig å starte i «Opprett»-fanen og bruke chatten til å formulere innholdet. Du kan justere teksten ytterligere etterpå. For eksempelets skyld i denne artikkelen skriver jeg alt manuelt direkte i «Konfigurer»-fanen for å vise prosessen mer detaljert.
a black screen with a blue icon that says mine gpt-er

2. Navngi og beskriv GPT-en din

Først kan du gi GPT-en et navn og en kort beskrivelse slik at teammedlemmer enkelt kan forstå formålet. For Dibber sin ga jeg den navnet “Dibber assistant”, lastet opp Dibber-logoen som profilbilde og skrev: "Creates microcopy and realistic placeholder content for app designs”.
Eksempel på hvordan vi lager mikrotekst for empty state i brukergrensesnittet.

3. Gi den kunnskap

Dette er nøkkelen til å lære opp GPT-en til å forstå hvordan den skal skrive tekstene du trenger. Den aksepterer en del forskjellige filformater, men tommelfingerregelen er: jo mer strukturert informasjonen er, desto lettere vil GPT-en forstå den. I mitt tilfelle brukte jeg en kombinasjon av PDF-er, Excelfiler og tekstdokumenter med klare titler for å sikre at den hadde et solid
grunnlag. Men hva slags kunnskap er egentlig nødvendig for å få laget gode mikrotekster og realistisk dummy-innhold?

For Dibber var dette spesielt viktig:
  • En beskrivelse av virksomheten: Jeg opprettet tekstfiler i Notion som beskrev Dibbers virksomhet og hvilke problemer det digitale produktet forsøker å løse. Disse filene ble deretter eksportert som PDF-er og lastet opp.
  • En beskrivelse av brukertyper, og deres typiske hovedoppgaver: For å gi GPT-en en bedre forståelse av appens brukere, laget jeg en tekstfil som beskrev de ulike brukerne – f.eks. foreldre, administrasjon og ansatte – og hva deres hovedoppgaver var.
  • Tone-of-voice-retningslinjer: I forbindelse med Dibbers merkevareprosess (gjennomført av våre gode venner i Bold) ble det definert en ny tone of voice. Denne lastet vi opp i GPT-en som en PDF for at den alltid skal være i tråd med denne.
  • Bransjespesifikk terminologi: Jeg brukte Google Sheets til å lage en liste over relevante termer og uttrykk og eksporterte som en Excel-fil. Dette ga GPT-en en oversikt over viktig fagterminologi den må ta hensyn til når den genererer tekst.

4. Gi instruksjoner

Instruksjonene beskriver hvordan GPT-en skal oppføre seg og hva den skal gjøre. Start med å forklare hva du trenger hjelp til, og gi relevant kontekst ved å referere til de opplastede filene.
Hele instruksen i vår egentrente GPT

5. Samtalestartere og videre instruksjoner

For å gjøre GPT-en mer brukervennlig, kan du lage samtalestartere som knyttes til instruksjoner. Jeg lagde to samtalestartere: "Let’s create microcopy" og "Let’s create placeholder text". Det er viktig å spesifisere hvordan GPT-en skal respondere på disse, og hvilke spørsmål den skal stille for å få tilstrekkelig informasjon.

Det som er viktig å tenke på er:
  • Jo mer strukturert informasjonen er jo lettere er det for GPT-en å forstå det. Bruk gjerne bullets og numbers
  • Fortell gjerne hva slags informasjon GPT-en skal etterspørre for å kunne gi gode forslag
  • Skriv gjerne hvordan GPT-en skal oppføre seg, og hvordan dialogen skal foregå
  • Referer til kunnskapsdokumentene der det er relevant
Jo mer strukturert informasjonen er jo lettere er det for GPT-en å forstå det
Klar til å brukes
Klar til å brukes

Publiser og del med teamet

Når du har brukt tid på å lage din egen GPT er det en stor fordel at den også kan deles med andre teammedlemmer. De kan bruke den som en sparringspartner, utstyrt med all kunnskapen du har lagt inn. Dette sikrer et mer konsekvent språk på tvers av teamet. Over tid kan du justere GPT-en ytterligere for å finpusse innholdet basert på erfaringer og tilbakemeldinger.

80% GPT, 20% menneske

Når bør du bruke ChatGPT, og når bør du skrive selv? For mikrotekster er GPT-en kanskje først og fremst en sparringspartner. Noen ganger skriver vi et førsteutkast selv og bruker GPT til å finjustere formuleringer. Andre ganger beskriver vi situasjonen og lar GPT lage et utkast, som vi så kanskje tilpasser noe. Denne prosessen gjør tekstene konsistente og hjelper teamet med å holde samme stil uansett hvem som skriver.

Har du laget en egen GPT eller vil vite mer? Ta gjerne kontakt, vi er alltid på utkikk etter nye og bedre måter å jobbe på.

Want to know more?

Get in touch with
Stig